אפקט פיטורי לבני: "בתי הדין הרבניים על סף קריסה"

דוד לזר No Comments on אפקט פיטורי לבני: "בתי הדין הרבניים על סף קריסה"
21:04
29.04.24
קובי פינקלר No Comments on עידו אביב וקאלקידן מהרי הי"ד נפלו בעזה; "השארת לבבות מרוסקים"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

במכתב יוצא דופן בחריפותו ששלח בסוף השבוע שעבר עו"ד שמעון יעקבי – היועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים, ליועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין, מבקש הוא את אישורו הדחוף לכינוס מידי, וחריג בתקופת בחירות, של הוועדה לבחירת דיינים כדי לבחור דיינים ומנהל זמני לבתי הדין, ומתריע שאם לא ייעשה כן ישנה סכנה ממשית שבתי הדין, העוסקים בעניינים מהותיים וקריטיים, והמטפלים בעשרות אלפי אנשים מדי שנה, יקרסו תחת נטל הרב.

במכתבו הרב יעקבי כותב כך: "בפנייה דחופה זו ומתריע מפני קריסה צפויה של בתי הדין הרבניים, אם לא ימונו מיד מנהל ודיינים לבית הדין הרבני הגדול ולבתי הדין הרבניים האזוריים. אחרי שנים רבות של עיכוב במינוי דיינים לבית הדין הגדול ולבתי הדין האזוריים, אחרי חודשים של העדר מנהל לבתי הדין הרבניים ולאחר שהוגשה עתירה לבג"ץ – הועידה שרת המשפטים ציפי לבני ישיבה דחופה של ועדת הבחירה ליום י' בכסלו התשע"ה (2.12.2014) לצורך סיכום הדיונים ובחירה בפועל של דיינים לבית הדין הרבני הגדול ובתי הדין הרבניים האזוריים. ישיבה זו בוטלה מיד עם היוודע דבר הפיטורין מתפקיד שרת המשפטים, למרות שכל יתר חברי הוועדה כבר התכנסו לישיבה ולמרות שעל פי החוק אפשר היה לקיים את הישיבה ולבחור דיינים".

בהמשך דבריו מציין היועץ המשפטי לבתי הדין כי נכון להיום ועל פי התקנים הקיימים במערכת חסרים 5 דיינים לבית הדין הרבני הגדול (מתוך 7 דיינים), 14 דיינים לבתי הדין האזוריים (מתוך 89 דיינים אזוריים), וכאמור מנהל לבתי הדין, ובנוסף לכל זאת לטענתו בימים ובחודשים הקרובים צפויים לפרוש לגמלאות דיינים נוספים, ועד לאמצע ספטמבר הבא יחסרו עוד 8 דיינים ובכללם עוד דיין של ביה"ד הגדול.

יתרה מכך, כותב יעקבי במכתבו, בתי הדין הרבניים פועלים זה שנים רבות בתת-תקינה. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 1960 כיהנו במערכת המשפטית בישראל 129 שופטים ואילו בשנת 2013 כיהנו במערכת המשפט 652 שופטים – גידול של 400% (פי 5). לעומת זאת, במערכת בתי הדין הרבניים כיהנו בשנת 1960 63 דיינים, ואילו בשנת 2013 כיהנו בבתי הדין הרבניים 90 דיינים – גידול של 42% בלבד. לטענתו הפליה קשה זו נותנת את אותותיה על מלאכת השיפוט ועל השירות שמערכת בתי הדין הרבניים מסוגלת לתת לציבור.



0 תגובות